Top Creation Nieuws overzicht

Nieuws uit de wereld van Sophie

Hoorde u al van interactieve winkelruiten?

Ons leven zal zich in de toekomst meer en meer rond beeldschermen afspelen. Dat werd mij jaren geleden door iemand van Microsoft ingefluisterd, toen hij de strategie van deze gigant uit de doeken deed. GPS-toestellen, televisie, computer, mobiele telefoon, domotica, … beeldschermen zijn een belangrijk deel van ons dagelijks leven geworden.

Apple’s iPhone bewijst al hoe creatief we met beeldschermen kunnen omspingen. Daarom vind ik het volgende praktijk voorbeeld ook zo leuk.

Stassen Hifi uit Nederland zocht een creatieve manier om hun klanten te informeren over hun verhuizing. Daarom besloot het bedrijf de etalage op de oude locatie aan de Vleesstraat in Venlo te veranderen in een groot touchscreen. Als voorbijgangers de interactieve etalage aanraken, krijgen ze informatie over de nieuwe locatie en over producten en aanbiedingen. Het is geplaatst door Touching Media die hiermee naar eigen zeggen de grootste interactieve etalage van Nederland heeft geplaatst.

Dit is leuke interactieve communicatie. Misschien verschijnt er in de toekomst wel een kunstmatige medewerker aan wie we buiten, op de stoep, vragen kunnen stellen. Het is een ferme stap in de richting van het opzetten van een dialoog via buitenreclame. Daarom is het ook zo sterk.
 

Steeds meer verzamellogo’s

Het logo van Unilever (2004, ontwerp Wolff Olins) zou de moeder aller verzamellogo’s zijn. Maar recent las ik dat de Nationale Parken van Frankrijk reeds in 1989 (ontwerp Pierre Bernard) een verzamellogo gebruikten. Bernard ontwierp een logo waarin alle silhouetten van alle denkbare flora en fauna van de parken verwerkt zijn. Op de site verklaren ze het logo als een ‘hymne à la vie’. Het logo symboliseert de solidariteit tussen de mens en de natuur en draagt de complexiteit en de evolutie van het leven in zich.

Unilever, waarvan de merken (Calvé, Dove, Lipton, Ola, Knorr, Unox, ...) beter bekend zijn dan het bedrijf, wou in 2004 met een nieuw logo meer als bedrijf op de voorgrond treden en duidelijk  vertellen waarvoor ze staan. De ontwerper verwerkte de diverse waarden van Unilever (waaronder zon, hand, sauzen, kruiden, ...) op een originele manier in de U van Unilever. De volledige betekenis van het logo kunt u lezen in de logofolder van Unilever.

Het tijdschrift Adformatie besteedde onlangs zelfs een reportage aan verzamellogo’s in Nederland. De mooiste vond ik persoonlijk deze van de MerwedeLingelijn, een lighttrain tussen Geldermalsen en Dordrecht. Het logo is sinds september 2008 in gebruik, en werd ontworpen door bureau VierVier.

 

Voor standenbouw is een combinatie van textiel & aluminium ideaal

Het bedrijf Standbeeld bouwde recent een zeer mooie stand in opdracht van reisorganisator Pegase. Voor het opbouwen van de stand werd enkel gebruik gemaakt van texframes, die bij Visix geproduceerd werden.

Texframe is een displaysysteem waarbij een licht aluminium frame gecombineerd wordt met een textielprint. Ten opzichte van klassieke componenten voor standenbouw (bv. hout) biedt het heel wat voordelen:

het kan in enkele minuten gemonteerd worden
meer creatieve mogelijkheden omdat snel van doek kan gewisseld worden
het neemt zeer weinig plaats in en is zeer gemakkelijk te transporteren
het weegt zeer licht en is zo uiterst geschikt voor korte displaymomenten (bv. road show)
de aluminium profielen kunnen perfect op maat gemaakt worden waardoor u schitterende beursstanden kunt ontwerpen

Maar de toepassing van texframe gaat veel verder dan alleen beursstanden. Zo kan het als presentatiesysteem gebruikt worden op dealermeetings, congressen, seminars of opendeurdagen.

Maar ook in showrooms, restaurants, persruimtes, winkels of bedrijfsruimten wordt texframe gebruikt, meestal als scheidingswand of wanddecoratie.
 

Pagina 2 van 2 pagina's  <  1 2